Att trivas på sitt jobb är en viktig del i vardagen, eftersom det är där vi spenderar så mycket tid. Men vad är viktigast på jobbet för att vi ska må bra och vilja gå dit?

 

Vad som är bra att tänka på när man startar eget företag har vi skrivit om tidigare. Men hur får man sina medarbetare att stanna kvar på företaget? Vad är viktigast på jobbet egentligen?

 

Viktigt på jobbet är kollegor och arbetsuppgifter

 

I en artikel i Metro går det att läsa om vad som är viktigast på jobbet enligt svenskarna. Faktum är att det inte är lönen som är det allra viktigaste, utan andra faktorer kommer före. Eftersom vi tillbringar en sån lång tid på jobbet, ja 8 timmar av vår vakna tid i genomsnitt, så är det viktigt att vi också trivs där och får utlopp för det vi har behov av. Bra kollegor är med andra ord det allra viktigaste när det kommer till vad som får oss att stanna på ett jobb. Inte så konstigt egentligen eftersom det är dessa personer vi umgås med dagarna i ända, mycket mer än med våra familjemedlemmar och vänner. Det är också vanligt att vi blir vänner med några av våra kollegor, det gör dem till de viktigaste på jobbet. Sedan är såklart även chefen viktig.

Därefter kommer intressanta arbetsuppgifter på en andra plats, vi vill känna att det vi gör är meningsfullt och att det inspirerar oss och utmanar oss. Människan har ett ständigt behov av att få utvecklas och om vi alltid står stilla på samma ställe utan att något händer så finns det en stor risk för att man börjar må dåligt och slutar känna den där viktiga meningsfullheten.

 

På tredje plats kommer vikten av att vi har en bra chef. Först och främst kollegor alltså.