Har du en bra idé för en e-handel, men är osäker på om du har de nödvändiga kunskaperna för att driva den? I Helsingborg startar snart en inkubator för e-handel, där start-ups ska kunna få all upptänkelig hjälp. Bakom inkubatorn står fler välkända aktörer i e-handels-Sverige.

Fyndiq startade 2010 som en sorts Galne Gunnar på nätet, där företag kunde sälja sina restlager. Med tiden har man växt, och idag har företaget knutit till sig ett stort antal e-handlare som använder företagets sajt som en portal för att sälja sina produkter. Idag kan man hitta mycket mer än bara restvaror och utgångna kollektioner hos Fyndiq, som haft en mycket kraftig tillväxt det senaste året.

En av grundarna till Fyndiq, Dan Nilsson, står bakom en inkubator specifikt inriktad på företag inom e-handel. Detta är en bransch som växer mycket snabbt, vilket inte minst Fyndiqs framgångar är ett exempel på. Många av företagen startas dock av personer som har liten erfarenhet antingen av att driva ett företag, av att arbeta på nätet, eller av både och. De flesta e-handlare stöter på ungefär samma problem.

En annan av Fyndiqs grundare, Fredrik Norberg, sammanfattar det med att det svåra för e-handlare är att få lönsamhet, inte att öppna en butik och sälja produkter. Som tur är, fortsätter han, går det att mäta allt man gör med sin e-handel, och det dröjer inte lång tid innan man kan se vad som faktiskt betalar sig i form av faktiska kunder. Den möjligheten har inte den som driver en fysisk butik.

Med sig på tåget har Nilsson bl.a. Karsten Deppert, grundare till Contentor. Dessutom kommer inkubatorn att ha ett flertal sponsorer. Detta är företag inom bl.a. juridik, redovisning, sökmotoroptimering och betalningslösningar. Företagen är med och finansierar inkubatorn, i utbyte mot att de får en chans att knyta de nya företagen till sig, så att dessa senare blir deras kunder.

Platsen för inkubatorn är kemiföretaget Kemiras gamla lokaler i Helsingborg.

Vad är en inkubator?

En inkubator kan sägas vara ett växthus för lovande företag. De som har bra företagsidéer kan i inkubatorn få hjälp att utveckla dem, och inte minst med att utveckla övriga delar av företaget. Det räcker nämligen inte långt med en bra idé, man måste även ordna finansiering, fundera över betalningslösningar för kunderna, marknadsföring och mycket mycket annat. I en inkubator kan man få hjälp av mer erfarna rådgivare med de saker som man som ny företagare kan känna sig främmande inför, och den ger också utmärkta möjligheter att bygga upp ett nätverk.

Rent fysiskt är en inkubator ofta en plats där flera nystartade företag delar kontor, och på detta sätt kan dela på bl.a. telefonväxel, IT-nätverk och mötesrum.

Antalet platser i en inkubator är begränsat, vilket gör att de företag som vill få hjälp måste ansöka om en plats. E-commerce Park, som är namnet på inkubatorn i Helsingborg, kommer till att börja med ta in tio företag, som kan samarbeta med grundarna i upp till två år. Längre fram hoppas man kunna fördubbla antalet företag.