Att starta ett framgångsrikt företag kräver mycket arbete bakom kulisserna med marknadsföring och med tanke på att vi går mot en allt större digitalisering i Sverige är den digitala marknadsföringen företagens framtid. Och det är något som näringslivet tagit fasta på – nu startar nämligen en helt ny utbildning på ämnet: Digital strateg.

nätverk sociala medierFöretagens kommersiella framgång blir allt mer beroende av it-strategier, skriver Dagens Nyheter inledande i en artikel som berör hur denna nya trend faktiskt skapat en förfrågan på ett helt nytt yrke: Digital strateg. Och detta har gjort att man skapat en helt ny utbildning på Nackademin vars syfte är att kursdeltagarna efter utbildningens slut ska bli spindlarna i nätet mellan marknadsavdelning, it-avdelning, sälj och kundtjänst. Men varför då? Det är precis som artikelns inledande mening statuerar: företagens framgång i vinst avgörs i hur, på vilket sätt och hur mycket företaget faktiskt syns online på webben – och då är denna typ av yrken efterfrågade.

Hur syns man på webben?

Ett enkelt sätt att få sitt företag att synas online på webben är att ta hjälp av någon som vet hur man på bästa vis använder sig av digital marknadsföring, och vem vet det bättre än en mediebyrå? Inte många. Idag finns nämligen otroligt många digitala kanaler att välja bland och för en lekman kan det vara svårt att veta vilken kanal man ska satsa på. Facebook, Instagram, Youtube, Twitter eller är det sökordsannonsering som är bäst kanske? Det är detta som din mediebyrå kan hjälpa dig att reda ut för att nå ut till just ditt företags målgrupp genom att hjälpa ditt företag med kostnadseffektiv marknadsföring som ger bäst avkastning. Till exempel skriver tidningen Dagens Media om fem tips för hur man på bästa sätt ska använda annonseringskanalen Google Adwords på mest lönsamt vis för att få sitt företag att synas och ranka på Google – och det är något som just digitala strateger och mediebyråer har koll på. För sanningen är trots allt att vi går mot en mer digitaliserad värld, och enligt EU-kommissionen är vi i Sverige faktiskt näst bäst på detta. Och då är det inte så konstigt att utbildningar såsom ”Digital strateg” blir allt vanligare i vårt avlånga land.

Sverige är näst bäst på digitalisering

regeringen.se står att läsa om hur Europeiska kommissionen har tagit fram ett nytt index för att mäta medlemsländernas utveckling mot en digital ekonomi och ett digitalt samhälle vilken kommit att kallas DESI. DESI står för Digital Economy and Society Index och enligt denna skala hamnar Sverige på plats två, strax efter Danmark som just nu ligger etta. Detta betyder att vi i Sverige alltså kan räkna oss högt i topp när man talar om ledande it-nationer då hela 99 procent av alla hushåll i landet faktiskt har tillgång till fast bredband. Och när man då ser till det växande behovet av digitala strateger, mediebyråer och sökmotoroptimering exempelvis, är det inte svårt att räkna ut att det är i digital marknadsföring som vi hittar företagens framtid.