De senaste åren har butikerna arbetat extra hårt för att få kunderna att handla mer. Detta har de gjort bland annat med doftmarknadsföring. De har även försökt få kunderna att handla speciella saker, exempelvis mer ekologiskt.

Nu har butikerna börjat försöka få sina kunder att handla mer ekologiskt, skriver Dagens Nyheter. De använder sig av en mängd beprövade knep för att få kunderna att välja just det som de vill. Detta gör de bland annat genom att placera de ekologiska varorna i ögonhöjd och börja med nya skyltningar av ekologiska varor. De flesta beslut om vad som ska handlas tas nämligen i butiken och vad man väljer beror just på vilka produkter som butiken vill ska synas och vad som marknadsförs.

Knepen butikerna använder

Även om det är en nyhet att butikerna försöker få kunderna att handla just ekologiskt genom strategisk skyltning och placering, är det absolut inget nytt att butikerna har olika knep för att få kunderna att handla vissa saker. Det kan handla om allt från att placera varan på den absolut bästa platsen, till att byta färg på skylten eller ha alla varor i ett bra displayställ som gör dem synliga. Det kan även handla om att välja ut en särskild typ av personal. De flesta butiker satsar självklart på att ha en personal som är glad och trevlig och kan förmedla känslan av att det är roligt att jobba men vissa är mer specifika i sitt val och vill exempelvis ha personal som ser ut på ett speciellt sätt. Läs mer.

Lockar med dofter

Ytterligare ett beprövat sätt att locka kunder till butiker och till att handla är att sprida olika typer av dofter i butiken. Det har länge varit populärt bland annat i USA men nu börjar det komma mer och mer även till Sverige. Butikerna använder sig av maskiner som sprutar ut alla dofter man kan tänka sig vilja ha. Varför butikerna börjat använda dofter för att locka till sig kunder är för att hela 75 procent av våra beslut påverkas av dofter. Det finns mängder av kända företag som använts sig av doftmarknadsföring på ett framgångsrikt sätt och här är några exempel:

  • Singapore Airlines alla flygvärdinnor använder samma parfym och parfymen finns även i de varma handdukarna som man får på flyget.
  • Rolls Royce använder sig av en doft vid namnet ”Old Rolls” i sina nya bilar för att de ska lukta som bilarna lukade förr.
  • Gallerian Mood Stockholm har en egen signaturdoft som de doftsatt sina entréer med. (Källa)